Kopīgā doktora studiju programma ir starpdisciplināra un uz inovācijām vērsta, kas balstās “prakses vadītā” (practice-led) digitālās mākslas un audiovizuālo mediju pētniecībā, kurā tiek apvienota mākslinieciskā jaunrade, zinātniski tehnoloģiskās inovācijas un kritiski analītiskās pētniecības metodes. Studiju programmas pamata pieejā ir tādas vides radīšana, kurā prakse – aktīvs (mākslas) radīšanas process, kritiskas refleksijas par to un rezultējošā jaunā teorija un zināšanas – ir galvenais pētniecības procesa elements. Mākslinieks, kas veic šādu pētījumu, tiek dēvēts par “reflektējošo praktiķi”
Lekcijas notiek klātienē trīs reizes gadā pa vienai nedēļai kolokvija formātā. Laikā starp kolokvijiem studijas tiek sekmētas ar tiešsaistē vadāmu mācību vidi un / vai ārpus universitātes esošām konsultāciju un projektu izstrādes vietām (piemēram, radošās industrijas vietām, NVO, valdības institūcijām, slimnīcām, laboratorijām). Pētījumi, kas tiek veikti sadarbībā ar ārējām institūcijām (piemēram, NVO, radošās industrijas, pētniecības un augstākās izglītības institūcijas, tīkla kopienas utt.), tiek apspriesti individuāli ar zinātniskā darba vadības grupas palīdzību un tos koordinē administratīvā grupa.
Studiju rezultātu sasniegšanu programmas saturā nodrošina
Teorija un radošā pētniecība A obligātā daļa– A1 “Pētniecības pamati”, A2 “Tēmas un pētnieciskie procesi”, A3 “Pētniecības Kritika” 63 KP (ECTS);
Promocijas darbs un eksāmeni B daļa – B1 “Pētniecības procesa un progresa analīze” (ikgadējie gala pārbaudījumi), B2 “Promocijas darbs – Vadošais mākslas pētījums” 104 KP (ECTS), B3 “Gala eksāmeni” 8 KP (ECTS);
B3 modulis “Gala eksāmeni” 8 KP (ECTS) ir būtiska eksmatrikulācijas procesa sastāvdaļa, kas noslēdz studiju programmu ar visaptverošu akadēmisko pārbaud. B3 moduli veido divas galvenās sastāvdaļas: B3.1. Promocijas darba eksāmens 8 KP (ECTS) un B3.2. Angļu valodas eksāmens 8 KP (ECTS). Promocijas darba eksāmens ir praktisks pārbaudījums, kura ietvaros studējošais prezentē eksaminācijas komisijai vienotu, trīs studiju gadu laikā izstrādātu vadošo mākslas pētījumu – promocijas darbu. Šis darbs atbilst visām noteiktajām akadēmiskajām prasībām un tiek aizstāvēts publiski, demonstrējot spēju patstāvīgi izstrādāt un aizstāvēt oriģinālu, akadēmiski nozīmīgu pētījumu, kā arī diskutēt par sava darba rezultātiem, metodoloģiju un iegūtajām atziņām. Savukārt, B3.2. Angļu valodas eksāmens vērtē studējošā spēju lietot angļu valodu akadēmiskā un profesionālā kontekstā. Eksāmenā tiek pārbaudītas gan receptīvās (klausīšanās), gan produktīvās (rakstīšana, runāšana) valodas prasmes, īpašu uzmanību pievēršot spējai prezentēt un diskutēt par pētījuma rezultātiem starptautiskā akadēmiskā vidē;
C izvēles daļa “Kompetences” – 15 KP (ECTS) .
Studiju programmas uzdevumi:
- Nodrošināt mērķtiecīgu un kvalitatīvu studiju procesu, sniegt studentiem nepieciešamo atbalstu zināšanu un prasmju papildināšanā un pētniecībā, piesaistīt studiju programmai un pētniecībai mediju mākslas un radošo tehnoloģiju jomas profesionāļus un veicināt RISEBA un RTU mācībspēku profesionālo pilnveidi.
- Attīstīt mediju mākslas un radošo tehnoloģiju studijām un pētniecībai atbilstošu radošu vidi un piedāvāt daudzpusīgu, starpdisciplināru akadēmisko izglītību, nepārtraukti papildināt materiālo un tehnisko bāzi, un attīstīt sadarbību ar radošajām industrijām un laikmetīgās kultūras organizācijām.
- Stimulēt studentu radošo potenciālu inovatīvu ideju izstrādē, pilnveidot profesionalitātei un pētniecības darbam nepieciešamās prasmes un iemaņas un piedāvāt daudzpusīgas iespējas pētniecības projektu prezentācijai.
- Nodrošināt studentiem daudzpusīgas iespējas līdzdarboties partneraugstskolu un partnerorganizāciju sadarbības tīklā un tā iniciētajos projektos, stimulēt mākslas pētniecības projektu integrāciju citās zinātņu nozarēs, kā arī starptautisku atpazīstamību.
- Nostiprināt izpratni par kultūrā balstītu ekonomiku, sniegt studentiem nepieciešamo atbalstu zināšanu un prasmju papildināšanā un pētniecībā, nodrošinot studentiem iespējas līdzās kultūras projektu vadības prasmei un pieredzei apgūt uzņēmējdarbības zināšanas.
- Nodrošināt visaugstākā līmeņa zināšanu apguvi studentiem, kuri pēc absolvēšanas var kļūt par ekspertiem, rekomendāciju autoriem un projektu vērtētājiem valsts mēroga, Eiropas Savienības un starptautiskās organizācijās
Sasniedzamie studiju rezultāti:
Iegūstamais grāds – zinātnes doktors (-e) (Ph.D.) humanitārajās un mākslas zinātnēs – atspoguļo programmas mērķi, proti, apvienojot abu augstskolu resursus un pieredzi, programma īsteno kvalitatīvas un inovatīvas akadēmiskās doktora studijas humanitāro un mākslas zinātņu nozaru grupā, konkrēti zinātnes nozarē “Citas humanitārās un mākslas zinātnes, tai skaitā radošās industrijas zinātnes”. Studiju programmas beidzējiem ir iespējas turpināt akadēmisko karjeru un/vai izvēlēties dažādas radošo industriju jomas darba tirgū. Rezultātā, pabeidzot doktorantūras studijas, studenti kļūst par profesionāliem mediju māksliniekiem, akadēmiskiem pētniekiem un sociāli aktīviem pilsoņiem, kas ieguvuši inovatīvu un kvalitatīvu mediju mākslas izglītību un kas ir arī spējīgi konkurēt darba tirgū, jo tiem piemīt nepieciešamās specifiskās zināšanas un prasmes darbā ar dažādām radošajām tehnoloģijām, kā arī apgūtas vadības un tirgzinības zināšanas.
Studiju programmas rezultāti formulēti atbilstīgi Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūras (EKI) un Latvijas kvalifikācijas ietvarstruktūras (LKI) 8. līmenim un Eiropas augstākās izglītības telpas kvalifikāciju ietvarstruktūras trešā cikla kvalifikāciju līmenim.
Zināšanas:
Pārzina un izprot aktuālākās zinātniskās teorijas un atziņas, pārvalda pētniecības metodoloģiju un mūsdienu pētniecības metodes mediju mākslas un radošo tehnoloģiju nozarē un dažādu jomu saskarē.
Prasmes:
- Spēj patstāvīgi izvērtēt un izvēlēties zinātniskiem pētījumiem atbilstošas metodes, veic ieguldījumu zināšanu robežu paplašināšanā un dod jaunu izpratni esošām zināšanām un to pielietojumiem praksē, īstenojot būtiska apjoma oriģinālu pētījumu, no kura daļa ir starptautiski citējamu publikāciju līmenī;
- Spēj gan mutiski, gan rakstiski komunicēt par mediju mākslas un radošajām tehnoloģijām ar plašākām zinātniskajām aprindām un sabiedrību kopumā;
- Spēj patstāvīgi paaugstināt savu zinātnisko kvalifikāciju, īstenot zinātniskus projektus, gūstot zinātnes nozares starptautiskiem kritērijiem atbilstošus sasniegumus,
- Spēj vadīt pētnieciskus vai attīstības uzdevumus uzņēmumos, iestādēs un organizācijās, kur nepieciešamas plašas pētnieciskas zināšanas un prasmes.
Kompetences:
- Spēj, veicot patstāvīgu, kritisku analīzi, sintēzi un izvērtēšanu, risināt nozīmīgus pētnieciskus vai inovāciju uzdevumus, patstāvīgi izvirzīt pētījuma ideju, plānot, strukturēt un vadīt liela apjoma zinātniskus projektus, tajā skaitā starptautiskus;
- Spēj pieņemt zinātniski pamatotus lēmumus problēmu risinājumos un argumentēti aizstāv savu viedokli;
- Spēj vadīt, koordinēt daudzdisciplināras mediju mākslas un radošo tehnoloģiju komandas un strādāt, sadarbojoties starptautiskā kontekstā;
- Demonstrē vērā ņemamu autoritāti, inovāciju, autonomiju, zinātnisko un profesionālo patstāvību un pastāvīgu nodošanos jaunu ideju vai procesu attīstībai darba vai mediju jomas avangardā, ieskaitot pētniecību.
Kolokvijs notiek Arhitektūras un mediju centrā H2O6, Durbes ielā 4, kur atrodas arī video, skaņas un montāžas studijas, kā arī MPLab Mākslas pētījumu Labaratorijā, Liepājā. Doktorantūrā studējošajiem ir iespēja iegūt kredīpunktus, piedaloties partneraugstskolu – Aalto Universitāte Helsinkos (Helsinki, Somija), Dublinas Tehnoloģiju Universitāte (Dublina. Īrija), Oslo Metropolitēna universitāte (Oslo, Norvēģija) – organizētajās doktorantu vasaras skolās, kā arī kopīgi organizētajās starptautiskajās zinātniskajās konferencēs “Open Fields” un “Renewable Futures”, kas veltītas mākslas un zinātnes pētniecības attīstībai Ziemeļeiropā un kuru tīklā ir vairāk nekā 60 augstskolu no 30 pasaules valstīm.